Spolu 28984 firiem
infoFIRMY.sk

Register firiem

 - Hľadať

Zadajte klúčové slovo:

Hlavné Kategórie:

Podkategórie:

Kraj:

Mesto/Obec:

Rozšírené vyhľadávanie Skryť rozšírené vyhľadávanie

Chrbát musí mať pevné nervy

Pridať firmu

 Až 9 z 10 Slovákov trápia bolesti chrbta. Toto je výsledok prieskumu, ktorý v septembri vrámci Týždňa zdravého chrbta realizovala Slovenská spoločnosť všeobecného praktického lekárstva SLS v ambulanciách svojich členov. Dotazník vypĺňali náhodní pacienti bez ohľadu na to, s akým problémom prišli k ekárovi. Bolesti chrbta sú jasným signálom organizmu, že dlhodobo a systematicky robíme niečo nesprávne. Cvičenie a zdravý životný štýl častokrát nestačia. Bolesť chrbta sa vracia aj v dôsledku poškodenia nervov, ktorým pri regenerácii môže pomôcť vzácne trio vitamínov B.

Bolesti „krížov“ sú druhou najčastejšou príčinou práceneschopnosti. O závažnosti svedčí aj skutočnosť, že v skupine pacientov nad 45 rokov je to tretia najčastejšia príčina invalidizácie a v skupine pacientov do 45 rokov dokonca prvá.

Týždeň zdravého chrbta

Počas týždňa zdravého chrbta lekári vyplnili dotazník s 1500 náhodne vybranými pacientmi. Aj napriek tomu, že vieme, ako pozitívne vplýva aktívny spôsob života na stav nášho chrbta, len 19 % pacientov športuje pravidelne. Až 8 z 10 pacientov v prieskume uviedlo, že bolesti chrbta ich nejakým spôsobom obmedzujú v bežnom pohybe. Prieskum potvrdil aj to, že viac „ubolení“ sú starší občania, ale pravidelná športová aktivita starších ľudí výrazným spôsobom pozitívne ovplyvnila subjektívne aj objektívne parametre bolesti.

„Bolesti chrbta sú trest za to, ako macošsky sa správame k našej chrbtici. Sedavý spôsob života, jazdenie autom, málo pohybových aktivít, nesprávne držanie tela či nesprávne pohybové vzorce pri práci – to sú tie najčastejšie príčiny bolesti chrbta“, povedal MUDr. Peter Makara, prezident Slovenskej spoločnosti všeobecného praktického lekárstva Slovenskej lekárskej spoločnosti pri príležitosti Týždňa zdravého chrbta.

Pri bolesti chrbta siahame najčastejšie po analgetikách

Keď nás bolí chrbát, siahame najčastejšie po analgetikách, liekoch proti bolesti. Čakáme, kým bolesť prejde. Zabúdame však na to, že analgetikum je úľavou len „na chvíľu“. Príčiny bolesti treba riešiť inak, systematicky, zmenou životného štýlu. Samozrejme, je jednoduchšie užiť liek proti bolesti, ako začať pravidelne športovať, zmeniť spôsob sedenia, či v zamestnaní alebo pri šoférovaní a pracovať na správnom držaní tela.  

V slovenských ambulanciách praktických lekárov, ale aj špecialistov sa mesačne predpíše viac ako 150 tisíc balení nesteroidných analgetík, teda liekov, ktoré sú najčastejšie odporúčané pri bolestiach chrbtice. Úľava od bolesti väčšinou príde, málokto si však uvedomuje riziká, ktoré tieto lieky so sebou prinášajú, najmä v prípade dlhodobého užívania, prípadne užívania maximálnych odporúčaných dávok v nádeji rýchleho nástupu účinku.

Ako pomôcť svojmu chrbtu

„Okrem zmeny životosprávy a jej dôsledným dodržiavaním môžu pacienti pomôcť svojmu chrbtu aj dostatočne vysokými liečebnými dávkami vitamínov skupiny B, a to: B1, B6 a B12 . Vitamíny skupiny B spolu s liekmi proti bolesti prinášajú pacientom možnosť rýchlejšieho nástupu účinku, čo prinesie celkové skrátenie liečby“, povedal MUDr. P. Makara.

Komplex vitamínov B je pre činnosť organizmu nesmierne dôležitý a jeho nedostatok môže mať rôzne prejavy. Skupina zahŕňa celkom 17 vitamínov, ktorých spotreba sa pri rôznych ochoreniach líši. Všetky sú pre telo dôležité a na zvýšený prísun „béčka“ by ste si mali dať pozor najmä pri strese, nesprávnej a nevyváženej strave a určitých špecifických chorobách. Prvé príznaky nedostatku vitamínu B sa neprejavia ihneď a už vôbec nie jednoznačne, povedzme ochrnutím svalu. Počiatočné prejavy môžu byť vyslovene nešpecifické ako únava, malátnosť, bolesti svalov.

Veľa vitamínu B je v cereáliách, droždí a v mäse. Jeho bežnú potrebu pokryje pestrá strava, no len čo sa objaví nejaké ochorenie, únava svalov alebo celková únava organizmu, je dobré ním telo nasýtiť vo zvýšenom množstve. Zároveň treba dávať pozor na tzv. antagonisty vitamínu B, teda látky, ktoré sú akýmisi jeho protihráčmi a vitamínu B vyslovene škodia. Pomerne málo sa totiž vie o tom, že aj niektoré druhy jedál znižujú jeho hladinu, napr. ustrice či surové ryby. Pozor teda na obľúbené suši! Nežiaduci je aj čaj a káva v extrémne prehnanom množstve.

Vzácne trio vitamínov B1, B6 a B12 umožňuje zníženie dávky nesteroidného analgetika na polovicu pri zachovaní toho istého protibolestivého účinku. Je dôležité užitie lieku obsahujúceho dostatočne vysoké, a teda liečivé dávky vitamínov skupiny B. Aj pri liečbe pomocou vitamínov B treba rozlišovať liek od výživového doplnku. Liek obsahuje vysoké, výrobcom garantované dávky vitamínov, zatiaľ čo u výživových doplnkov nie je dávka účinných vitamínov garantovaná.

Pri bolesti chrbta však treba aj naučiť sa správne sedieť, pracovať aj na zdravom držaní tela, investovať do kvalitného matraca. Bolesti chrbta treba nielen liečiť, treba im systematicky predchádzať.

autor:sportfit.sk

 AKO správne sedieť

Vhodnou prevenciou problémov s chrbticou je dodržiavanie tzv. posturálnej životosprávy. Najtypickejším príkladom je správne sedenie. Možno si ani neuvedomujeme, akú časť života strávime sedením. Hovorí sa, že človek tretinu svojho života prespí. Takmer určite potom ďalšiu tretinu presedí. Sedenie je pritom na rozdiel od ležania statickou záťažou, ktorej by sme sa v podstate mali vyhýbať. Netreba však brať veci absolútne, sú tisíce činností, ktoré vykonávame v sede a ak sa trochu posnažíme, sedenie prestane byť „rizikovým“. Ako to docieliť? Správnym podoprením chrbtice. Sklon operadla by však nemal byť presne 90 stupňov, ale ideálne 100° – 110°. Chybu s kolmým sedením často robia šoféri a tým svoju chrbticu príliš zaťažujú. Kým os trupu by s nohami nemala zvierať pravý uhol, o jeho dodržanie by sme sa mali snažiť pokiaľ ide o chodidlá s predkolením a tiež predkolenie so stehnami. Vhodný je tzv. chlapský sed so široko rozkročenými nohami.

Každý, komu je jeho medzistavcová platnička v driekovej oblasti milá, sa práve podvedome pomrvil na stoličke a napravil svoje krivé sedenie s guľatým chrbtom. Urobili ste tak aj vy pri čítaní týchto riadkov? Pokúste sa o správny sed s chránenou pozíciou chrbtice zakaždým, keď si sadáte. Skontrolujte „svoje uhly“ a pokúste sa nezotrvať dlho v jednej polohe. Ak ste v práci odsúdení na niekoľkohodinové sedenie, či už za počítačom, za pultom alebo za prístrojom, skúste si aspoň z času na čas sadnúť na fitloptu alebo PC vankúš. Dnes je už k dispozícii množstvo pomôcok v štýle „nestabilnej stoličky“. Takéto sedenie umožňuje stimulovať tie svaly chrbtového korzetu, ktoré pri iných činnostiach dostatočne nezapájame. Podporuje predovšetkým hlboké chrbtové svaly a neustálou zmenou ťažiska na sedadle sme nútení meniť polohu tela. Dochádza tak k optimálnemu postaveniu nervovej, svalovej a kostrovej sústavy.

Netreba zabúdať ani na sedenie za volantom, najmä pri dlhších cestách. Vtedy dbajte najmä na postavenie driekovej chrbtice, pretože pri nesprávne zohnutom chrbte je klinovito deformovaná medzistavcová platnička dlhodobo vystavená riziku poškodenia otrasmi a nárazmi. Polohu driekovej chrbtice zvoľte tak, aby sa opierala v mieste, kde sa najviac ohýba dopredu.

 

AKO predchádzať bolesti

Pilates - za túto účinnú metódu cvičenia môže naša za počítačom sediaca, pohybu vyhýbajúca sa generácia vďačiť mladíkovi menom Joseph H. Pilates, ktorý sa na konci 19. storočia rozhodol bojovať proti ochoreniam, ktorého ho sužovali, po svojom – zlepšovaním svojej fyzickej kondície. Pilates bol presvedčený, že vtedajší moderný životný štýl, nesprávne držanie tela a zlé dýchanie boli príčinou „chabého“ zdravia. Začal preto študovať anatómiu ľudského tela a popritom neustále pracoval na zlepšovaní svojej fyzickej sily. Vytvoril tak metódu cvičenia, ktorá telo posilňuje, vypína i vyvažuje.Pilates v sebe spája unikátnu kombináciu cvikov, fókus na tzv. „stred tela“, sústredenosť mysle, presnosť a plynulosť pohybov, schopnosť kontroly vlastného tela a efektívne dýchanie. Pri pravidelnom a dlhodobom vykonávaní má tento jedinečný mix mnoho nesporných výhod pre naše telo:

- zapája a precvičuje všetky časti tela rovnomerne
- zlepšuje pohyblivosť kĺbov a pružnosť svalov
- zlepšuje chybné držanie tela
- zlepšuje celkovú ohybnosť tela
- pomáha predchádzať vzniku zranení a chronickej bolesti chrbta
- zlepšuje koordináciu a koncentráciu
- posilňuje nielen telo, ale príjemne osvieži aj myseľ

Pilates sa dnes považuje nielen za populárne fitnes cvičenie, ale aj za výborný doplnok tréningov vrcholových športovcov či účinnú formu rehabilitácie.

                                                                                                                                              Snímka: archív
                                                                        (Z časopisu Slovenskej humnitnej rady -Humanita č.4/2013)

                                                                                                                autor: PhDr. Margita Škrabálková 

Späť